למה צריך לבדוק דירה עם ציוד מדידה ייעודי?

אהבת? זה הזמן לשתף!

האם המומחה שהזמנתם לבדוק את דירתכם הגיע עם ציוד מדידה? ולמה לעזאזל צריך בכלל לבדוק דירה עם ציוד מדידה ייעודי ?

בישראל כולם מבינים בבנייה, פעמים רבות כאשר נידרש לבדוק את המבנה, מביא בעל המבנה חבר, או מכר, שנאמר עליו שהוא מבין בבנייה, והוא מצטרף לבעל הדירה, ועוזר לו לחפש את הליקויים

אותו " מומחה ", שהוא בדרך כלל אינו מהנדס, הנדסאי, או אדריכל מומחה, מסתכל על הקירות, ואומר קיר זה עקום, וקיר זה לא עקום, וכאן יש בעיה ברצפה, וכאן הכל בסדר, על סמך הסתכלות ללא מדידה.

מכיוון שבמדינת ישראל כולם הרי מבינים בבנייה, אז מה הבעיה ? 

אותו מכר, רק מסתכל על הקירות ומביע את דעתו, זה בסדר, זה לא בסדר. 

אומר לעצמו בעל הדירה, הרי מה שמעניין אותי זה מה שאני רואה.

עוד מוסיף מהנדס רפאל גיל: "לפעמים אתם מזמינים מומחה לבדוק את דירתכם, אך הוא מגיע ללא ציוד המדידה המינימאלי, מסתובב בדירתכם, עושה הרבה רעש ופוזות, אך לא מודד באמת את אלמנטי הדירה, כפי שנידרש. 
הבעיה מחריפה שכן מסתבר שכאשר אנחנו מסתכלים על אלמנטי הדירה, לא נוכל לראות את הליקויים, ולפעמים מה שאנחנו רואים ולא מודדים באמצעות ציוד ייעודי,  משקף לפעמים את הרצון שלנו לראות או לא לראות את הליקוי".

נביא מספר דוגמאות, מתוך הרצאה הדנה בהטיות בתפיסה.

כאשר אנחנו מסתכלים על  הצורה הבאה, ולא מודדים באמצעות סרגל, איזה קו ארוך יותר ? האופקי? או האנכי ?

ממבט נראה שהקו האנכי ארוך יותר. 

אך בפועל הם שווים באורכם :

או אם נסתכל בדוגמא הבא על הקווים, האם הם ישרים? 

בבדיקה עם סרגל תוכלו לראות שהקווים ישרים למרות שהעין והמוח שלנו חושבים שלא. 

לכן כאשר אנחנו מסתכלים על אובייקטים, לא נוכל לדעת האם הם ישרים או עקומים, ללא ביצוע מדידה באמצעות מכשירי מדידה. 

הדבר מחריף מכיוון שכאשר אנו מבצעים הערכה של גירוי, אנו מושפעים לא רק מהעולם החיצוני, אלא גם מהעולם הפנימי שלנו. 

ככל שאדם הוא יותר חששן, או יותר שלילי או שמצב רוחו באותו זמן פחות מרומם, כך הוא יראה בעיני רוחו יותר ליקויים, כאשר חלקם עלולים לא להיות ליקויים כלל. 

מהנדס רפאל גיל: "בוא ניתן דוגמא קטנה: כאשר אדם יסתכל על קיר שהוא קיר לבן, הוא פעמים רבות לא יראה כלל שהקיר עקום, ואת עקמומיות הקיר הוא יראה רק לאחר שיציב או ירכיב בצמוד אליו את ארון הקיר החדש שקנה, ואז זה יהיה כבר מאוחר מידי. תמיד כאשר יסתכל בדופן יראה את הקיר העקום לעומת הארון, ואת זה הוא כבר לא יוכל לתקן, שכן הארון כבר הותקן בצמוד. 

עוד מוסיף מהנדס רפאל גיל: התקנים הישראליים, קובעים כיצד יש לבדוק את מלאכות הבנייה, ועם איזה ציוד נידרש לבדוק.

כאשר אנחנו בודקים ליקויי בניה, אנחנו חייבים להשתמש בציוד מדידה, כדי שנוכל להשוות את מה שאנחנו מודדים לסטיות המותרות בתקן הרלוונטי. 

כדי שנוכל להשוות את המדידה לסטייה המותרת בכתובה בתקן, אנחנו חייבים להשתמש בציוד ובשיטת המדידה שנקבעה בתקן, אחרת אנחנו משווים מין שאינו במינו.

פעמים רבות אני רואה, מהנדסים או "מומחים" , שבודקים ליקויי בניה שלא באמצעות הציוד הנדרש בתקנים, ומסיקים בכל זאת מסקנות על פי הכתוב בתקן, למרות שברור שהתוצאה שקיבלו אינה משקפת את המדידה שקבע התקן, לכן מדידותיהם פסולות. 

דיירים רבים עלולים להבין זאת בשלב מאוחר יותר,  או מאוחר מידי כאשר יהיו כבר באמצע המשפט, אז עלולה חוות הדעת שהגישו מטעם אותו בודק, שלא בדק את הליקויים עם הציוד המתאים לקרוס ביחד עם רב כתב התביעה".

לכן חשוב מאוד, שהמומחה שאתם מזמינים לבדוק את דירתכם, יהיה מומחה שיש לו את הציוד המתאים לבדיקות דירות, ויבדוק כל מלאכת בנייה עם הציוד הייעודי שנקבע בתקן הרלוונטי.   

לצערנו בתחום בדיקת ליקויי הבנייה מתרבים השרלטנים, הקוסמים, והלהטוטנים, שחושבים שבעזרת קסמים יוכלו לבדוק את ליקויי הבנייה ללא ציוד מתאים. 

חשוב, שהמומחה שאתם  מזמינים יהיה מהנדס, הנדסאי, או אדריכל שעבר הכשרה ייעודית כמומחה, ניבחן והוכיח במבחנים בקיאות, בבדיקת דירות. 

לא מספיק להיות בעל תעודת מהנדס, הנדסאי, או אדריכל, על מנת לבדוק דירות, שכן כל הידע בבדיקת דירות, כמו גם התקנים והתקנות הרלוונטיים אינם נלמדים במוסדות ההשכלה, שבהם לומדים המהנדסים, האדריכלים וההנדסאים. 

אז תשאלו את עצמכם, איך אדע לבחור את המהנדס, ההנדסאי, או האדריכל, שיבדוק את דירתי ? 

איך אדע שהמומחה שאני מזמין לדירתי אינו מהנדס פשוט, שאינו יודע או אינו מוסמך לבדוק דירות ?

הרי על פי אתר האינטרנט, אין באפשרותי לבחור, שכן אין כל קשר בין רמת הידע והמקצועיות לבין גודל ומראה אתר האינטרנט, כאשר בדרך כלל, היחס הוא הפוך. 

את התשובה לשאלה זו ניתן למצוא באתר איגוד המהנדסים, איגוד המהנדסים, שהוא האיגוד היציג והגדול במדינה למהנדסי הבניין, אשר לקח על עצמו במשימה לאומית להעלות את איכות הבנייה ואיכות הבדיקה של המבנים והדירות בישראל.    

האיגוד פיתח קורס מיוחד יחידי מסוגו  בארץ שבו הוא מלמד מהנדסים, הנדסאים ואדריכלים, בעלי ניסיון בענף הבנייה, כיצד יש לבדוק דירות ומבנים, בוחן אותם בבחינות רבות, ונותן הסמכה רק למי שעבר את הבחינות בציון גבוה. 

לא מספיק להיות מהנדס, הנדסאי או אדריכל כדי לדעת כיצד ואיך בודקים דירות, חייבים ללמוד מקצוע זה בקורס מומחים מיוחד של האיגוד, וחייבים להוכיח בבחינות מעשיות ועיוניות שאכן מסיימי הקורס יודעים לבדוק את הדירות כנדרש על פי החוקים, התקנות והתקנים. 

שמות מסיימי הקורס מפורסמים באתר איגוד המהנדסים.

לכן דייר נבון, ייקח לא את המהנדס או ההנדסאי או האדריכל, הזול ביותר שהוא מצא באינטרנט, וגם לא את זה שיש לו את האתר היפה והמרשים ביותר באינטרנט, הוא ייקח את המומחה, שעבר הכשרה מוכחת מעבר להיותו, מהנדס, הנדסאי, או אדריכל רגיל.

הרשמה לניוזלטר לעדכונים נוספים

רוצה לקבל עדכונים? פיתוחים חדשים? זימון לכנסים? נא להשאיר אימייל

עוד בנושא

בלוג

רפאל גיל על סדקים

רפאל גיל מסביר מה אומר התקן על סדקים, מאיזה גודל סדק מתקנים והאם חייבים לתקן כל סדק שמופיע בקיר. אל תעשו בדיקות סדקים במבנים לפני

קרא עוד »
בלוג

רפי גיל – ספים בתוך דירה

רפי גיל מסביר בקורס המזורז לבדיקת דירות ומבנים, בשיתוף מכון התקנים הישראלי על ספים בתוך דירה – מרפסת, שירותים ומקלחת. קריאה מהנה! יש לנו חוות

קרא עוד »

יש לך שאלה עבור רפי גיל?

המהנדס רפי (רפאל) גיל או נציג מטעם “גיל מהנדסים” ישמחו לענות לכל שאלה

רפאל גיל מהנדס

נגישות