מהנדס רפאל גיל על שיפועים במרפסות ומרחק דלת מהקיר

אהבת? זה הזמן לשתף!

מהנדס רפאל גיל מסביר כי שיפועים במרפסות התקן הישראלי אומר בזמנו עד ספטמבר 2009 התקן חייב רק באיזורים שהם לא מגורים, מ2009 התקן בא ואומר גם באיזורים שהם לא מגורים אבל שיש בהם חשיפה לגשם גם בהם צריך לעשות שיפועים. שיפוע מינימלי הוא 1 אחוז. אם תעשו יותר מ5 אחוז זה יהיה כבש וכבש  זה לא שיפוע.
השיטה הכי טובה למדוד היא לקחת פלס דיגיטלי של 2 מטר שהוא נותן את התוצאה באחוזים. ומה שלא נכנס ב-2 מטר אנו מודדים בפלס של 60 או מטר 20. מה שאנו בודקים שיפועים של ריצוף צריך ללכת בכיוון של האלכסונים שתוכננו לכיוון הנקז ולא לשים סתם פלס על הרצפה. ליד הויטרינה השיפוע אפס והיא חייבת להיות מישורית כדי לשים דלתות הזזה. לכן מודדים אחרי המרצפת הראשונה לכיוון הנקז מהאלכסונים ולכיוונם.
אם יש דירה ללא נקז אז לכיוון הגינה לכיוון השיפוע.

יש בתקנות תכנון ובנייה תקנה שמדברת על מרחק דלת מהקיר החל ממרץ 2009.

לדוגמא תקנה 3.2.1.10 א' בתקנות התכנון והבנייה מסבירה כי במהלך פתיחת דלת לא יבלוט אגף הדלת ביותר ממחצית רוחב הפרוזדור או המעבר, למעט בדירת מגורים שעליה לא חלה מגבלה זו.
במצב פתיחה מרבי של אגף הדלת לפרוזדור או למעבר תותר הבלטת האגף עד 18 סנטימטרים. בליטה זו של הדלת לא גורעת מרוחבו של הפרוזדור.
רפאל גיל - פתיחת דלת לתוך מסדרון
רפאל גיל – פתיחת דלת לתוך מסדרון
דלת הממד? מקרה קלאסי..מרחק הדלת מהקיר הוא בעצם הקטין את רוחב המסדרון..והמון חוות דעת אומרים פותחים את הדלת ואין לנו את הרוחב של מטר שהיה פעם, היום הכל 90 בתוך הדירות.
תקנה זו אומרת בדיוק כמה הדלת יכולה לבלוט מבלי שתחשב כגריעה מרוחב הפרוזדור והיא אומרת 18 סנטימטר. הבליטה המותרת לא כוללת את בליטת הידית. משמע מודדים זאת מהדלת.
תקנה זו לא חלה בכלל על דירות מגורים. מה זה אומר? בדירות מגורים אין מגבלה שגורמת להצרת רוחב הפרוזדור מבחינת הרוחב. שמודדים דלתות התקנות אומרות בין החיפויים והציפויים ולא בין הדלתות, כמו שאנו נמצאים בתוך שירותים לא פותחים דלת ובודקים מה מרחב שירות מול שירותים שאני לא יכול לצאת מהשירותים. לכן מודדים מול חיפוי לא מול דלתות. בדלתות של ממ"ד בודקים מדידה בין טיח לטיח (בין ציפויים) ולא בין דלת לבין טיח.
אין מגבלה בתקנות אך שמפעילים שיקול דעת כמומחים לא הגיוני שנתפוס עם דלת חצי פרוזדור ואת אמת המידה ניתן לגזור מהתקנות הכלליות..אבל תדעו שזה לא מחייב, מי שרוצה להגביל עצמו כדי להיות בסדר עומד ב18 סנטימטר אך זה לא מחייב.
רפאל גיל: "אני רואה בלי סוף מומחים שמתייחסים לנושא הזה בלי להבין שזה לא חל על דירות בכלל".

הרשמה לניוזלטר לעדכונים נוספים

רוצה לקבל עדכונים? פיתוחים חדשים? זימון לכנסים? נא להשאיר אימייל

עוד בנושא

בלוג

רפאל גיל על סדקים

רפאל גיל מסביר מה אומר התקן על סדקים, מאיזה גודל סדק מתקנים והאם חייבים לתקן כל סדק שמופיע בקיר. אל תעשו בדיקות סדקים במבנים לפני

קרא עוד »

יש לך שאלה עבור רפי גיל?

המהנדס רפי (רפאל) גיל או נציג מטעם “גיל מהנדסים” ישמחו לענות לכל שאלה

רפאל גיל מהנדס

נגישות