רפי גיל על תקן 789

אהבת? זה הזמן לשתף!

רפי גיל מציג ומסביר את תקן ישראלי מספר 789 לסטיות בבנייה. שמדבר על מה הסטיות המותרות בבניין. תקן בסיסי מאין כמוהו. בתקן כתוב הסבר איך מודדים עמוד, מה סטייה של עמוד, מה סטייה של קורה..איך למעשה מודדים סטייה ברוחב ובגובה של פתחים, סטייה במיקום ציר הפתח, סטיית מפלס ועוד.
אז תחילה רפי גיל המהנדס מציג לדוגמא שיטת מדידה של סטייה ברוחב ובגובה של פתחים ומראה שהשיטה היא למדוד את רום מפלס סף הפתח ואת רום מפלס משקופו בשלושה מקומות: ב-2 קצוות הפתח ובמרכזו. מודדים את המפתח בין 2 מזוזות הפתח בשלושה מקומות: בסף הפתח ובמשקופו, ובמרכז המזוזות.
לדוגמא נוספת שיטת מדידה של סטיית מפלס, תחתית תקרה מהמפלס המתוכנן, היא למדוד בכל קומה את מפלס תחתית התקרה בעזרת רשת שגודל עינותיה 2.5 מ' 2.5X מ' לכל היותר. הרשת תכלול את 4 הפינות והמפגשים בסמוך לעמודים וכן נקודות ביניים.
תקן 789 צריך להיות מוכר לכל מבצע ולכל בודק ולהכיר אותו טוב מאוד.
מי שבונה דירות למגורים חל עליו חוק מכר דירות שמכליל את כל התקנים פנימה ולכן בחוק כתוב תקן רשמי אך בצו מכר דירות כתוב כל תקן. התקן כרגע מחייב כל מי שמוכר דירות לעמוד בו.

איך מורידים סטייה זויתית? קלינים!

רפאל גיל מסביר כי כאשר יש סטייה זוויתית של קו אופקי למשל קיר נושא שיטת המדידה תהיה בניית מערך עזר המציג את הנדרש בתוכנית הביצוע ובדיקת הסטייה ממנו שנתקבלה בפועל. אם אלמנט הבניין הינו קיר שאינו נושא הזי שבמדידת סטיות של אלמנטי שלד, המדידה תבוצע מפני האלמנט.

באה לקוחה ואומרת שהקיר עקום כי הוא מתרחק מקו הריצוף..ואז באים מומחים מודדים את קווי הריצוף. לבנות מערך עזר על ידי מודל שבו נראה את הקירות בפועל מול התכנון. יכול להיות שהרצף מתח קו ריצוף איפשהו בסלון והתקדם והסטיות גדלו ופתאום נהייתה סטייה באיזו חדר..זה לא אומר שיש קיר עקום אלא זה אומר שיש סטייה מצטברת של קו הריצוף.
מזמינים מומחה ובודקים סטייה זוויתית – מצב קיים מול תכנון ורואים סטיות אמיתיות בפועל, לא סטיות של קווי ריצוף או קיר ממול.

כמה מהמומחים בודקים בשיטה הזו? רפי גיל מציין כי "אף אחד"! אם רוצים לבדוק סטייה זוויתית אמיתית התקן אומר רק הביצוע מול התכנון.

מהי סטייה מותרת באורך בניין?

רפי גיל על התקן
רפי גיל על התקן

סטייה במידות של אלמנטים:

עמודים (כל המידות), רוחב קורות ועובי קירות אפשר סטייה של 19 מ"מ מודדים את מידות ארבע צלעות העמוד ואת ניצבות צלעותיו, המדידה תיעשה במחצית גובה הקומה.
אפשר למדוד גם גובה קורות וגובה חגורות וכאן מותרת סטייה של 10- מ"מ ו- +20 מ"מ והמדידה כאן ניעשית על ידי מדידת הגובה והרוחב של האלמנט בשלוש נקודות לאורכו, בשני הקצוות ובאמצע המפתח. עובי קירות יימדד רק באיזור הפתחים.
אפשר למדוד גם עובי תקרה עם סטייה מותרת של 5- עד 15+ שיטת המדידה היא לפי עובי התקרה שיימדד במרכז המפתח ויתקבל באחד משני האופנים האלה:
1. מדידה באיזור הפתחים ובפתחים ייעודיים אשר יוכנו מראש או בדיעבד.
2. ההפרש בין המפלס העליון לבין המפלס התחתון של התקרה.
מה לגבי המידה בפועל? מידה חיצונית של בניין בין 2 אלמנטים קיצוניים (עמודים או קירות) בקומת הקרקע: מותרת סטייה של 30+- מ"מ כאשר אורך הבניין עד 3 מ', וסטייה של 40+- מ"מ כאשר אורך הבניין גדול מ-30 מ'. שיטת המדידה היא למדוד על פני אלמנט השלד של הקומה, כגון מקו החוץ עד לקו החוץ של פאות העמודים החיצוניים או לאורך הקיר החיצוני שבין פינות המבנה. המדידה תיערך בגובה מרבי של 1 מ' ממפלס הרצפה.
מרחק בין 2 קירות / עמודים: 
סטייה מותרת הקטן מבין אלה 0.01 או 30 מ"מ – שיטת המדידה הינה למדוד מרחק בין האלמנטים בקצות האלמנט ובנקודות ביניים לאורך האלמנט כאשר המרווח בין נקודות הביניים אינו גדול מ-4 מ'.
המדידה תיערך בשלושה מפלסים: בתחתית, באמצע גובה הקומה ומתחת למפלס התקרה.

צפו בסרטון שלפניכם שבו רפי גיל מציג את התקן 789

הרשמה לניוזלטר לעדכונים נוספים

רוצה לקבל עדכונים? פיתוחים חדשים? זימון לכנסים? נא להשאיר אימייל

עוד בנושא

בלוג

רפאל גיל על סדקים

רפאל גיל מסביר מה אומר התקן על סדקים, מאיזה גודל סדק מתקנים והאם חייבים לתקן כל סדק שמופיע בקיר. אל תעשו בדיקות סדקים במבנים לפני

קרא עוד »

יש לך שאלה עבור רפי גיל?

המהנדס רפי (רפאל) גיל או נציג מטעם “גיל מהנדסים” ישמחו לענות לכל שאלה

רפאל גיל מהנדס

נגישות